Schriftelijk toetsen voor studenten met een functiebeperking: is het wel zo toegankelijk?

Voor veel studenten is het zo vanzelfsprekend. Colleges volgen, de theorie lezen, leren, de nacht voor het tentamen doorhalen omdat je te laat begonnen bent met leren. Dan is het zover: de dag waarop het tentamen gemaakt moet worden. De vragen lezen en vervolgens je antwoorden formuleren. Wat wilde deze filosoof nu? Welke theorie moet ik hierop toepassen? Een vraag een aantal keer lezen hoogstens. Voor studenten met een functiebeperking, met name een leesbeperking is dit zo normaal lijkende proces van leren niet zo vanzelfsprekend.
 

Het begint allemaal als eerstejaars, waarin alles nieuw is en je dan moet vertellen aan een voor jou nog vreemd persoon, meestal de studentendecaan, dat je en functiebeperking hebt. Voorzieningen/aanpassingen nodig hebben om een tentamen te kunnen maken. Of waarschijnlijk alleen al tijdens de colleges. Kwetsbaar opstellen naar docenten en de decaan om succesvol te kunnen studeren.

Ik studeer nu iets meer dan twee jaar op de hogeschool en door mijn ontwikkelde slechtziendheid tijdens mijn studie heb ik verschillende voorzieningen nodig tijdens de colleges en tentamens. Bij de colleges gaat het meestal goed, op een docent na die af en toe vergeet om de powerpoint te sturen, maar oké, dat is gewoon (durven) vragen.
Bij tentamens gaat het regelen van de juiste voorzieningen voor studenten die dit nodig hebben helaas nog niet helemaal goed.
De meest voorkomende knelpunten waar studenten tegenaan lopen zijn onvoldoende kennis bij de surveillanten over de aanpassingen, laptops die niet (naar behoren) functioneren en bijvoorbeeld niet genoeg vergrote versies van het tentamen.
Dan nog het feit dan tentamens die met voorzieningen zijn gemaakt, vaak in een apart lokaal, eerder kwijtraken binnen opleidingen dan tentamens van de massa studenten om het maar even zo te formuleren.

Bovenstaande knelpunten zijn meer algemeen, maar de grootste groep die aangepast tentamens maakt, heeft dyslexie. Nu heb ik een visuele beperking.
Ik merk dat het voeten in de aarde heeft om gebruik te maken van een spraakprogramma, omdat dit officieel voor studenten met dyslexie is volgens de hogeschool. Dankzij mijn decaan is dit gelukkig geregeld en kan ik met een spraakprogramma de tentamens maken.
Op mijn opleiding vinden de makers van het tentamen leuk om afbeeldingen met tekst , die noodzakelijk is om de vraag te beantwoorden, in het tentamen te stoppen. Waarschijnlijk voel je het knelpunt hierbij al aankomen. Afbeeldingen zijn niet toegankelijk voor spraakprogramma’s. Uitvergroot worden afbeeldingen vaak waziger. Mogelijk gevolg: studenten met ene leesbeperking kunnen de vraag slecht of niet beantwoorden of gaan, zoals ik doe, de ogen ernstig vermoeien om er iets uit te kunnen halen. Dit kost tijd. Beste docenten, stop alsjeblieft geen afbeeldingen met tekst meer in de tentamens. Lezen kost ons, de studenten met een leesbeperking al meer energie. Dankjulliewel. Iets wat ik hoop te kunnen zeggen voor mijn afstuderen over hopelijk tweeënhalf jaar.
Het laatste knelpunt waar ik het over wil hebben is de (on)mogelijkheid tot het mondeling uitvoeren van tentamens. Ik heb het uitgezocht en het blijkt op meerdere opleidingen zo te zijn dat tentamens niet mondeling afgenomen kunnen worden, omdat dit dan een ander tentamen moet zijn. Ik begrijp dit niet zo goed.
Om positief af te sluiten een oproep aan docenten en andere ontwikkelaars van het onderwijsprogramma: ga in gesprek met studenten met een leesbeperking een luister naar wat zij nodig hebben. Hopelijk kan dit bijdragen aan toegankelijker maken van tentamens voor studenten met een functiebeperking!

Herkenbaar? Vragen? Knelpunten waar jij tegenaan loopt, maar mist in deze blog? Schrijf hieronder een reactie!

Reactie(s)

Reactie* (maximaal 400 karakters)
E-mailadres*
Velden met een * zijn verplichte velden en noodzakelijk voor een juiste verwerking van het formulier
Nog geen reactie

Blogger/vlogger

 

Jessica de Vroege

Hallo! Mijn naam is Jessica. Ik ben studente Social Work aan de Hogeschool Rotterdam en ik studeer met een visuele beperking. Ik hoop met mijn blogs voor H+S te bereiken om andere studenten te informeren, herkenbaarheid, een lagere drempel en vooral dat het leuk is om te lezen! Mijn meest kenmerkende eigenschappen zijn oplossingsgericht, enthousiast, spontaan en creatief. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om te tekenen, schrijven, naar het theater te gaan (of zelf te spelen) & ontdek ik graag nieuwe plaatsen, van steden tot koffietentjes! Liefs en veel leesplezier!

0929067@hr.nl

Recente blogs & vlogs