Opnemen van colleges

College volgen, iets waar je als student veel mee te maken hebt. Soms met 200 in een grote zaal in een hoorcollege, soms ook in een kleiner lokaal in de vorm van een werkcollege.
 

Mijn blindengeleidehond heeft me jarenlang trouw naar college gebracht. Daar zocht hij een plekje uit, in de buurt van mijn vriendinnen. Op de universiteit had ik veel verschillende docenten. Sommige zijn echt goed in college geven, anderen helemaal niet. Bij de ene docent kan je tijdens het college prima aantekeningen maken. Maar de andere docent praat echt veel te snel. Ik werk met spraaksoftware op mijn laptop en als een docent te snel gaat, kan ik het soms niet bijhouden. Ik moet namelijk tegelijk naar de docent en naar mijn laptop luisteren. Omdat ik de slides en het bord in de collegezaal niet kan lezen, mis ik ook wel eens iets. Een docent laat dan bijvoorbeeld een grafiek zien of tekent iets uit op het bord. Daardoor snappen andere studenten wat er bedoeld wordt. De docent gaat weer verder met het verhaal en ik kan het niet aan mijn buurvrouw of -man vragen, want dan raken we allebei de draad kwijt. Die tijd is er niet.

Veel pikte ik wel op in college, maar toch nam ik bijna al mijn colleges op met een kleine memorecorder. Thuis luisterde ik ze dan nog eens af, meestal pas in de leerweek. Heerlijk, dan kon je die ratelende docent fijn op pauze zetten, rustig iets opschrijven en de docent pas daarna weer verder laten kletsen. Zo kreeg ik goede aantekeningen en als ik dat al mijn colleges deed, was ik bij de meeste vakken al bijna goed genoeg voorbereid op mijn tentamen. Als ik de docent terug luisterede en af en toe kon laten stoppen, kon ik wat meer de tijd nemen om over de stof na te denken, vaak had ik die ondersteunende grafiek of gemaakte schets op het bord, dan helemaal niet nodig. Ik ben getraind om zonder visuele informatie, toch alles te snappen en met iets meer tijd lukt me dat doorgaans prima. Sommige grafieken en plaatjes heb je echt wel nodig, maar dan kon ik dan alsnog voor deze paar gevallen hulp vragen aan een medestudent of docent.

Sommige colleges werden op de WUR waar ik studeerde opgenomen, iedereen kon dan terug kijken. Maar dit was lang niet bij alle colleges het geval. Ik vroeg aan het begin van het vak altijd even toestemming voor het zelf opnemen van colleges aan de hoofddocent. Dit is nooit een probleem geweest. Ik vermelde altijd dat ik het voor mezelf zou houden en legde uit dat het me hielp de stof beter te kunnen leren. Na het behalen van een tentamen zou ik de opnames weggooien en dat deed ik ook altijd. Ik ken meer studenten die op deze manier zelf hun colleges opnemen, volgens mij is dit nooit echt een probleem. Vrijwel alle docenten zullen hierin mee gaan. Het toont ook wel dat je je best wil doen voor het vak en dat zien docenten natuurlijk graag. :d

Ik legde mijn apparaatje altijd op mijn eigen tafeltje, maar er zijn ook studenten die hem voor betere kwaliteit het liefst bij de docent in de buurt leggen. Tegenwoordig wordt de kwaliteit van opnames snel beter en beter. En ook elke smartphone en veel laptops maken prima opnames.

Ik zat eens een college bij een docent die tijdens het praten vaak met zijn aanwijsstok aan het zwaaien was. Hij rolde hem heen en weer in zijn handen of op zijn schouders. Tot deze een keer, tijdens zijn verhaal, ineens met een behoorlijke knal doormidden knakte. Weken later was ik dat in mijn leerweek alweer vergeten en terwijl ik me concentreerde schrok ik voor de tweede maal op van die knal, best grappig.

Verschillende universiteiten en hogescholen nemen colleges op, sommige doen dat ook bewust niet of niet meer. Jaren geleden was men bang dat er niemand meer naar college zou komen als het zou worden opgenomen. Later werd die angst minder, op de WUR zat de collegezaal ook altijd nog wel vol als er een college werd opgenomen. Toch geeft ook een enkele unviersiteit aan dat ze geen colleges meer opnemen. Argumenten die hiervoor aangedragen worden zijn bijvoorbeeld dat het minder didactisch effect heeft dan het volgen van het college ter plekke. De opnames zijn bedoeld als aanvulling op het college, maar toch concluderen sommigen dat minder studenten naar college komen. Daarnaast werd aangegeven dat het opnemen van colleges niet past in het activerende onderwijsmodel wat ze bevorderen. Interactie is immers minder makkelijk op afstand; ze willen graag Bruto Academische Waarde creëren, oftewel een levendige campus waarop studenten juist ook worden gestimuleerd in de ontmoeting met academici, medestudenten en bij het vormen van ideeën buiten de reguliere studie en studiestof om.

Ik begrijp dit heel goed. Ik ging ook altijd, nou ja echt bijna altijd - soms ging het echt even niet door een iets te gezellige avond - naar college toe. Juist omdat je de stof twee maal hoort, kan je volgens mij goed voorbereid raken op je tentamen. In het echte college kan je vragen stellen, ontmoet je medestudenten etc. Maar met een opgenomen college kon ik dus betere aantekeningen maken.

Voor mij was naar college gaan dankzij mijn super hond geen probleem. Maar er zijn studenten die door fysieke problemen of door te weinig energie niet altijd de gang naar de universiteit of hogeschool kunnen maken. Die kunnen geen college opnemen en als dat door de onderwijsinstelling zelf niet wordt gedaan, kunnen zij helemaal het college niet volgen. Zij kunnen energie sparen op minder goede dagen door thuis te blijven en een college thuis te volgen. Of het college terug te kijken op een moment dat ze meer energie hebben of zich beter voelen. Maar dan moet het wel opgenomen worden.

Niet alleen voor mij is het lastig om tegelijk te luisteren in college en mijn aantekeningen te maken. Ook voor bijvoorbeeld studenten met ADHD  en dyslexie kan dit ingewikkeld zijn. Al met al gaat het daarmee dus om best een grote groep studenten die behoorlijk profiteren van colleges die wel worden opgenomen. Aan alle hogescholen en universiteiten: als jullie willen werken aan bruto academische vaardigheden, denk dan ook aan de studenten met een beperking voordat je het opnemen van colleges afschaft. Zorg in ieder geval dat er een alternatief is. Lege collegezalen is zeker niet goed, maar misschien zijn er tussen oplossingen mogelijk. Colleges opnemen voor studenten voor wie dit een uitkomst is en niet voor alle studenten bijvoorbeeld.

Reactie(s)

Reactie* (maximaal 400 karakters)
E-mailadres*
Velden met een * zijn verplichte velden en noodzakelijk voor een juiste verwerking van het formulier
Nog geen reactie

Blogger/vlogger

 

Nanne Roos Vonk

Hai ik ben Nanne. Vorig jaar ben ik afgestudeerd aan de WUR als een echte dierewetenschapper. Sinds april 2017 ben ik werkzaam in mijn eerste baan, als consultant voor Expertisecentrum handicap + studie. Ik neem jullie graag mee in mijn verhalen over mijn studietijd en mijn werk. Hierbij maak ik gebruik van humor, leuke en positieve voorbeelden en mijn ervaringsdeskundigheid. Ik zie namelijk niet zoveel, zeg maar gerust: bijna niets.

nanne.vonk@handicap-studie.nl